Richteren 20:48 Het Israëlitische leger keerde terug om met de rest van de stam Benjamin af te rekenen—mannen, vrouwen, kinderen en vee—en zij staken alle steden in het gebied Benjamin in brand.
Er kan moeite zijn met passages uit de Bijbel waarin we lezen dat hele volksstammen worden uitgeroeid. In dit geval wordt nota bene de stam Benjamin in Gibea volledig vermoord, inclusief vrouwen en kinderen, door hun eigen broers, de Israëlieten.
De vraag die bij veel mensen opkomt is dan: als God een God van liefde is waarom laat hij dit dan gebeuren? Een logische en terechte vraag. We zouden de vraag verder kunnen uitbreiden naar: “Als God een God van liefde is, waarom …”
- … beschermde hij Abel dan niet tegen Kaïn, en liet hem vermoorden?
- … beschermde hij Uria (de man van Batseba) dan niet tegen David, en liet hem vermoorden?
- … liet hij onschuldige vrouwen en kinderen uitroeien door zijn eigen volk?
- … laat hij Isis complete christelijke families verkrachten en uitroeien?
Waarom greep God niet in, in elk van deze scenario’s?
Wat is het alternatief? Het alternatief is dat God ingrijpt in elk scenario waarin mensen, in de vrijheid die ze van God hebben gekregen, goddeloze keuzes maken. Dat zou betekenen dat God continu aan het ingrijpen zou zijn. Elke minuut van elke dag op aarde zou God ingrijpen. Want elke minuut van elke dag op aarde sterft een kind van de honger, of wordt iemand verkracht, of wordt een onschuldig man vermoord, of gebeurt iets anders dat onverdraaglijk en goddeloos is. Als God elke minuut zou ingrijpen, zou dit betekenen dat mensen geen absolute vrijheid meer hadden. Het zou betekenen dat God er een einde aan zou moeten maken. Aan deze wereld.
En dat is precies wat Hij gaat doen.
Waarom Hij het nu niet doet, is een vraag die alleen Hij kan beantwoorden.
Maar God kan nu, zoals we nu leven, niet elke minuut ingrijpen. Hij heeft de mens gemaakt, en ons volledige vrijheid gegeven om voor of tegen hem te kiezen, om met of zonder hem te leven, om te doen wat we willen. Want echte liefde is niet opgelegd, maar geeft volledige keuzevrijheid. Een man kan zijn vrouw niet dwingen van hem te houden.
Dus David was vrij om de man van Batseba te doden.
Dus het volk van God, Israël, was vrij om geweld te gebruiken.
Dus Kaïn was vrij om zijn broer Abel om te brengen.
Was God het ermee eens? We weten uit de Bijbel dat alle mensen zich ooit zullen moeten verantwoorden voor God, voor alle (gewelddadige) daden die ze hebben begaan.
Ik zou ten slotte graag nog één vraag aan bovenstaand rijtje toevoegen:
“Als God een God van liefde is, waarom …”
- … liet hij zijn eigen zoon dan martelen, lijden en een gruweldood sterven?
Het antwoord op die vraag zou wel eens levensveranderend kunnen zijn.