Prediker 11:4-6
[4] Wie altijd op de wind let, komt nooit aan zaaien toe; wie altijd naar de wolken kijkt, komt nooit aan maaien toe. [5] Je kent de wegen van de wind niet, je kent het kind dat in de moederschoot groeit niet, zo ken je ook de daden niet van God, die alles maakt. [6] Zaai in de morgen, en laat in de avond je hand niet rusten. Want je weet niet of het zaad de ene of de andere, of elke keer ontkiemen zal.
In 1988 lanceerde Nike de slogan Just do it! Het was een campagne om allerlei mensen aan te sporen om hun sneakers te dragen of ze nu fanatiek sporter waren of niet. Andere sportmerken hadden in die tijd de focus op de fitness rage van die tijd; iets heel relevants. Maar Nike deed iets nieuws. Hun doel was om alle mensen aan te spreken ongeacht leeftijd, geslacht, ras of lichamelijke fitheid. Hier namen ze best een risico mee. Het was anders en nieuw. Het had verkeerd uit kunnen pakken, maar het werd een hit. De slogan is nog steeds bekend en wordt nog steeds gebruikt.
Nike wist niet van tevoren hoe deze campagne zou uitpakken. Natuurlijk zat er veel onderzoek en voorbereiding in, maar ze wisten niet zeker of het zou werken. Toch volgden ze hun eigen slogan; Just do it! Dit adviseert Salomo ook in dit hoofdstuk over investeren. Hij adviseert om risico’s te nemen. Je weet immers niet precies hoe de wind zal waaien of hoe iets nieuws zal groeien. Je kent God’s daden niet precies. Ik vind dit zelf een van de meest lastige dingen in het leven; onzekerheid.
Maar weet je wat je wel zeker mag weten? God houdt ontzettend veel van je! Hij heeft altijd het beste met je voor. Hij heeft goede plannen voor je en is daar constant mee bezig. En daarom is dit advies van Salomo zo goed. Neem risico’s, zaai, investeer. Just do it! En weet ondertussen dat God het beste met je voor heeft en Zijn goede plannen voor jou uitwerkt.
One thought on “Just do it!”
Wow, zo goed! Ik hoef niet alles te weten voordat ik ga ondernemen. Dat is God zijn taak. Just do it.
Comments are closed.