Johannes 21:17b ‘Here,’ zei hij, ‘U weet alles. U weet toch dat ik van U houd!’ ‘Zorg dan voor mijn schapen,’ zei Jezus.
Jezus maakte Petrus een van de eerste pastors (herders). Hij deed dit nadat hij wist dat Petrus van hem hield. Je kunt niet Gods liefde aan andere mensen doorgeven, wanneer je niet van God houdt.
Petrus’ motivatie om voor schapen (mensen) te zorgen was dus liefde. Dat was het waarom van zijn daarom.
Wat is jouw waarom? Misschien dien je in een team, of ben je vrijwilliger in de kerk. Waarom? Waarom zou je dat team bouwen, waarom zou je vrijwilliger zijn? Elke persoon die deze vraag niet kan beantwoorden zal het niet lang volhouden en uiteindelijk opbranden in zijn of haar rol. Petrus had een hele grote motivatie (zijn liefde voor God), dus hij kon de prijs betalen die ervoor nodig was om pastor te zijn en zijn eigen leven ervoor inzetten.
Als leiders is het onze verantwoordelijkheid om mensen te inspireren met het waarom van wat ze doen. Soms vinden leiders het moeilijk om mensen te trainen of te motiveren in hun rol. Mijn ervaring is dat negen van de tien keer, het waarom ontbreekt. We vragen iets van iemand, zonder dat ze weten waarom ze dat zouden doen. “Kun jij die persoon even aanspreken?” “Waarom?”.
Waar het waarom ontbreekt zal het daarom nooit effectief zijn.
Elke goede preek of briefing gaat in op de “waarom”-vraag van mensen.
Waarom zou ik God aanbidden?
Waarom zou ik geven?
Waarom zou ik dienen?
Waarom zou ik de Bijbel lezen?
Waarom zou ik bidden?
Sprekers en leiders: besteed 80% van je tijd aan het waarom (de visie) van wat je wil overbrengen, en slechts 20% aan het hoe en wat (de missie). Dus beantwoord eerst bovenstaande vragen, en ga pas daarna door naar de missie:
- “Nu je weet waarom je geeft, laat me je vertellen hoe…”
- “Nu je weet waarom we dit team bouwen, laat me je zien hoe…”
- “Nu je weet waarom je Bijbel leest, laat me wat tips geven hoe…”
“Elk hoe en wat heeft een waarom nodig”